Rowerem się wjeżdźa z olbrachta i dalej wzdłuż płota betonowego. Trzeba się wrócić, dalej nie ma drogi. Z Krępowieckiego przez Górczewską i podwórkami do Brożka. Z Brożka w Księcia Janusza. Księcia Janusza do księcia Bolesława. Ulicą księcia Bolesława za lidlem w stronę bemowa w prawo przez osiedle leśne. Dojeżdżamy do fortu Bema.


6


FORT BEMA KOSZARY SZYJOWE
DSC08424
Szeroko tu, przestronnie, super po prostu. Wszystko jest tak jak powinno być -roślinność, poskromiona, upiększa a nie przeszkadza. Wały klarowne, śmieci nie ma, fosa wyodrębniona i uzdatniona dla wędkarzy i miłóśników sportów wodnych (rajdy rowerami wodnymi). Trzeba zobaczyć galerię street-artu w koszarach, przejść się poterną, popodziwiać okręto-podobne rury wentylacyjne z dachu jednej z próchowni, pószukać rosyjskich napisów, polatać i zachwyćic się mostem zwodzonym, świeżo po renowacji, zbudowanym przez fabrykę Lilpop, Rau, Loewenstein.

FORT BEMA : MOST PO RENOWACJI
MOST
















Z Fortu Bema ulicą Waldorffa : w tym momencie pojawiają się dwie trasy do wyboru. Albo wałem fortecznym koło ceglano-betonowego niemieckiego schronu z 1944 r. przy północno-zachodnim fragmencie wału fortu (na wysokości widocznej z ulicy Waldorffa fabryczki z charakterystycznym metalowym kominem, obiekt jest dokładnie za fabryczką) -
do kościoła św. Jozafata (dawnej rosyjskiej cerkwi wojsk inżynierskich)-potem w prawo Powązkowską do koszar Powązkowskich (Powązkowska 44), na wysokości ul Elbląskiej.

INSKRYPCJA ROSYJSKA Z 1905 r., FORT BEMA
DSC09986

WAŁ FORTU BEMA W KIERUNKU PÓŁNOCNO-WSCHODNIM : NIEMIECKI SCHRON Z 1944 r.
DSC04329


FRAGMENT OSTATNIEGO ROSYJSKIEGO NAGROBKA WOJSKOWEGO NA CMENTARZU POWĄZKOWSKIM
DSC04368



























Obok stał drugi gmach koszar, otynkowanych na białó, zburzył je deweloper w 2011 r.

GMACH KOSZAR NA POWĄZKOWSKIEJ 44
DSC09255















DSC09258
Dziś stoi tam apartamentowiec. Inna możliwość to : Waldorffa-kładka nad trasą Armii Krajowej-do torów i ku Kozielskiej. Odbicie z Ronda na ulicy Waldorffa w prawo, koło boiska piłkarskiego w kierunku hotelu Chilton, potem kładka, zejście z kładki w prawo w las w stronę linii kolejowej a potem ku Kozielskiej. Zejście z kładki w lewo w las, w stronę wiaduktu, wzdłuż torów kolejowych. Niemożność poruszania się dalej krzakami, wymusza powrót na tory. Jazda rowerem utrudniona. Trzeba uwzględnić konieczność postojów. Dłuższy czas jest konieczny na pokonanie tej trasy. Na ulicy Kozielskiej, teren tzw. „Legii Kozielskiej”, zarządzany przez CWKS Legia teren ćwiczeń I batalionu reprezentacyjnego Wojska Polskiego, teren zamknięty. Na jego obszarze znajduje się przebudowany z oryginalnego, ceglany elewator zbożowy Twierdzy Warszawa. Kozielska, Ostroroga, Tatarska (po drodze cmentarze Tatarski i Kaukaski, również z mogiłami rosyjskich wojskowych z XIX w.) do Elbląskiej.

OBECNA FORMA ELEWATORA ZBOŻOWEGO PRZY KOZIELSKIEJ
ELEWATOR















Z Tatarskiej w lewo, Powązkowską ku Elbląskiej. Z Powązkowskiej w Krasińskiego, z Krasińskiego w Elbląską, dalej Elbląską, przekroczyć Broniewskiego, za Galerią Żoliborz Włościańską, w prawo w bloki i tam można zobaczyć ziemny punkt oporu Buraków, z nadal zachowanym szerokim fragmentem fosy.

7



MAGAZYN KOSZAR MARYMONCKICH, UL. JELINKA
DSC08454
Wały, pozycja strzelecka są doskonale widoczne, także z powietrza. W ulicę Gojawiczyńskiej i w lewo w Popiełuszki ku Hali Marymonckiej. Ulica Gdańska do dębińskiego,  koło kościoła w prawo. Z dębińskiego w Jelinka, gdzie można obejrzeć interesujący gmach Koszar Marymonckich, częściowo adaptowany do współczesnych celów, z ceglanym magazynem. Przed wojną była tam centrum wyszkolenia przeciwgazowego.












Jelinka, Marii Kazimiery, Potocka, w prawo w Mickiewicza i do placu wilsona, gdzie czeka już fort zewnętrzny cytadeli-sokolnickiego.